Meld u online aan of bel tijdens kantooruren (0113) 21 30 98

Rouwverwerking

Wat is rouw?

Er is geen leven zonder verlies. We lijden in ons leven tal van verliezen. Het verlies van een geliefde is bijzonder ingrijpend. Verliezen is de keerzijde van het gehecht zijn aan mensen en andere zaken. Rouw wordt daarom wel de achterkant van liefde genoemd. Veel verliezen geven verdriet door de pijn die ze veroorzaken. Het is verlies, dat ons leven uit het evenwicht brengt en het kost tijd om onze levensgang na zo’n slag te hervinden.

De manier van omgaan met verliezen wordt mede bepaald door levenservaring, onze omgeving en de plaats van de Bijbel in ons leven. Een verlieservaring heeft haar uitwerking op diverse niveaus. Er wordt gesproken van lichamelijke, emotionele en geestelijke aspecten.

Hulp bij gezonde rouwverwerking

Het verlies van een dierbare grijpt diep in, je wordt overspoeld door emoties. Je kunt vastlopen in het verwerken van het verlies. Dan is het belangrijk om hulp te zoeken. De Vluchtheuvel biedt hulp in de vorm van individuele gesprekken of gespreksgroepen

Voor aanmelding kunt u tijdens kantooruren bellen naar (0113) 21 30 98. U kunt zich ook online aanmelden. Vermeld bij de opmerkingen dat u graag wilt deelnemen aan een rouwgespreksgroep.

Ervaringsverhaal: Het gemis van het samen zijn

“Het alleen zijn, het alles alleen moeten doen en beslissen is het moeilijkste.” Mevrouw G. Moens-Walhout uit Arnemuiden gaat nu vijf jaar als weduwe door het leven en spreekt uit ervaring. Na een ziekbed van een jaar overleed haar man. Mevrouw Moens bleef achter met de zorg voor zes thuiswonende kinderen. Ze vertelt over het verwerken van het verlies, over de rouw die in haar leven kwam.

Meer lezen over rouwverwerking